Het tijdperk van kosteloos een rolkoffer aan boord brengen lijkt definitief voorbij. Na soortgelijke besluiten door andere budgetluchtvaartmaatschappijen heeft Transavia aangekondigd dat het voortaan kosten in rekening zal brengen voor handbagage. Vanaf 3 april moeten passagiers betalen als ze een rolkoffer of grotere tas mee willen nemen in de cabine.
Transavia introduceert deze kosten om het boardingproces te versnellen, omdat het bedrijf heeft gemerkt dat reizigers steeds vaker geen ingecheckte bagage bijboeken. Dit gedrag komt waarschijnlijk door de soms exorbitante prijzen voor ingecheckte koffers, die in sommige gevallen hoger kunnen zijn dan de vluchtprijs zelf.
Veel passagiers proberen extra kosten te vermijden door hun bezittingen in een kleine koffer te persen. Dit leidt tot opstoppingen tijdens het instapproces en een tekort aan bagageruimte aan boord, wat kan resulteren in vertragingen en ongemakken tijdens de vlucht.
Hoewel de leiding van Transavia vorige maand nog meldde dat ze een toeslag voor handbagage overwegen, blijkt uit een recente e-mail naar passagiers dat het bedrijf snel actie heeft ondernomen. De e-mail informeerde reizigers dat handbagage die de afmetingen van 55 x 35 x 25 cm overschrijdt, niet langer gratis mee mag vanaf de aangegeven datum. Vanaf dan worden kosten vanaf 10 euro in rekening gebracht, met deze maximale afmetingen als richtlijn voor wat nog als handbagage beschouwd kan worden.
Dit betekent ook dat je op tijd moet boeken, want de vliegtuigen van Transavia hebben ruimte voor maximaal 70 stuks handbagage. Te laat boeken kan betekenen dat je bagage als ruimbagage verwerkt moet worden, wat aanzienlijk duurder is. Het enige dat nog gratis mee mag, is een klein rugzakje, op voorwaarde dat deze onder de stoel voor je past.
Hoewel Transavia benadrukt dat de nieuwe maatregel vertragingen moet verminderen, suggereren experts dat er een financiële motivatie achter zit. Rogier Lieshout, luchtvaarteconoom, vertelde bij De Telegraaf dat de werkelijke reden voor de toeslag gezocht moet worden in de winsttoename voor Transavia. Volgens hem zijn de prijzen voor stoelreserveringen en ruimbagage vaak geen eerlijke weerspiegeling van de daadwerkelijke kosten. Het draait dus om de financiën.
De keuze om nu kosten te rekenen voor handbagage is een strategische zet. Net zoals andere maatschappijen vóór hen, lijkt Transavia meer geld te willen verdienen aan de extra’s die tijdens het reizen worden aangeboden.
Na Transavia gaat ook Corendon geld vragen om handbagage mee te nemen aan boord. Een woordvoerder vertelt dat de reisorganisatie minimaal 15 euro gaat rekenen voor koffers die niet onder de stoelen passen.
Wat is jouw mening over deze nieuwe maatregel van Transavia? Is het redelijk om te moeten betalen voor iets dat eerst gratis was? Laat jouw gedachten hierover achter in de reacties en deel dit artikel zodat meer mensen op de hoogte zijn van deze verandering!